Sainer
Pierwsza w Polsce indywidualna wystawa Sainera, czołowego muralisty, malarza i artysty z kręgu urban artu na świecie.
Sainer (Przemysław Blejzyk) swoją unikalną stylistyką – formowaną także w duecie Etam Cru – wprowadził w malarstwo wielkoformatowe symbiozę elementów realizmu i baśniowości, stając się jednym z najoryginalniejszych i zarazem najpopularniejszych twórców nurtu.
Wpisany w jego charakter perfekcjonizm i konieczność poszukiwania nowego języka dla malarstwa sprawia, że do czynienia mamy z artystą nieustannie oraz świadomie ewoluującym, co dziś prowadzi do eksperymentów kolorystycznych na styku nowego realizmu i abstrakcji.
Premierowa wystawa malarstwa w Brain Damage Gallery to rzadka możliwość zgłębienia warsztatu artysty. Zwłaszcza, że wystawa Modulations to jednocześnie premiera wydawnicza - po latach oczekiwania ukaże się Sainer. Sketchbook 14 – 18, czyli wierna reprodukcja szkicownika artysty.
Sainer:
Punktem wyjściowym do wystawy była decyzja o wydaniu szkicownika. Zebrane w nim szkice powstawały w latach 2014-2018 (kartki były zapełniane chronologicznie) i są niejako odzwierciedleniem zmian, jakie w tych latach zaszły w moich pracach. Początkowe szkice są to głownie rysunki skupiające się na detalach i konstrukcji przedmiotu. Przełomowe okazały się studia koloru, które zacząłem robić na plenerze w Kudowie zdrój w 2016 roku. Od tego czasu zacząłem się skupiać głównie kolorach i formach.
Modulacje* w moim malarstwie zachodzą na przestrzeni samego szkicownika a także w procesie powstawania poszczególnych płócien czy murali. Szkicownik w bardzo dobry sposób pokazuje proces modulacji w moich pracach. Poprzez szkice które powstawały chronologicznie można zaobserwować zmianę kierunku poszukiwań z detalu i konstrukcji przedmiotu, na kolor i formę. Początkowo to rysunek i detal budowały formy w moich pracach, a kolor był jedynie ich uzupełnieniem, dopiero malarstwo pejzażowe i studiowanie z natury pozwoliło mi na stosowanie uproszczeń w budowaniu przedmiotu, momentami nawet odrzucenie jego konstrukcji i skupienie się na oddaniu atmosfery obrazu poprzez kolor. Coraz częściej forma zaczyna wynikać z relacji barwnych. Studiowanie natury uczy nas patrzeć, nieskończona ilość relacji form z kolorem występujących w naturze stała się dla mnie obiektem nowych poszukiwań harmonizacji.
*Modulacja – proces zachodzący na dłuższej przestrzeni dzieła muzycznego utrzymanego w systemie tonalnym, dający w wyniku przemieszczenia centrum tonalnego. Jest to tożsame ze zmianą tonacij.
OTWARCIE WYSTAWY:
14 Grudnia 2019 / Sobota / 18:00
Brain Damage Gallery / Spotkania Kultur, Pl. Teatralny 1
(wejście do galerii od ul. Skłodowskiej 7).
Wystawa czynna do 29 lutego 2020, wtorek-sobota, godz: 12-17,